Co to jest logistyka miasta?
Co to jest logistyka miasta? Smart city w logistyce miejskiej Istnieje szereg zjawisk związanych z zagadnieniami logistyki miast, a także innowacyjnych rozwiązań w tym obszarze określanych jako tzw. smart city czyli miasto, które wykorzystuje technologie informatyczno-urbanistyczno-komunikacyjne w zakresie projektowania infrastruktury miejskiej, podniesienia jej efektywności i wykorzystania nowych technologii, także w zakresie usprawnienia logistyki miejskiej.
Logistyka miasta określana jest inaczej jak city logistics czy urban logistics.
W odniesieniu do pojęcia systemu logistycznego miasto można postrzegać w dwóch aspektach:
- po pierwsze – jako ogniwo łańcucha logistycznego w systemie logistycznym kraju oraz
- po drugie – jako samoistny system miejski. Na system logistyczny miasta składają się poszczególne systemy funkcjonalne, w tym takie elementy transportu miejskiego jak:
– transport dóbr materialnych, w tym mediów,
– składowanie odpadów komunalnych,
– transport publiczny indywidualny.
Definicja logistyki miasta
Logistykę miejską można zdefiniować jako zbiór założeń związanych z optymalizacją systemu miasta pod kątem planowania, sterowania i nadzorowania wszelkich procesów uwarunkowanych ruchowo, przebiegających w tym systemie, w wymiarze ekonomicznym, ekologicznym, socjalnym i technologicznym. Inaczej są to procesy zarządzania przepływami osób, ładunków i informacji wewnątrz systemu logistycznego miasta, zgodnie z potrzebami i celami rozwojowymi miasta.
Klasyczne podejście do logistyki miejskiej obejmuje min.:
– czasowo-przestrzenne przepływy w ramach obszaru centrum miast i aglomeracji, różnych rodzajów i natężeń strumieni ruchu:
- samochodowego,
- autobusowego,
- tramwajowego,
- trolejbusowego, a także innych nowoczesnych rozwiązań w obszarze transportu,
– proces optymalizacji systemu miasta w wymiarze:
- ekonomicznym,
- ekologicznym,
- technicznym,
- socjalnym.
W zakresie podejścia systemowego, logistyka miejska to logiczne ukształtowanie urbanistycznej przestrzeni miasta z uwzględnieniem optymalizacji nakładów logistycznych, jakie z tego wynikają. Z punktu widzenia aspektów ekologicznych, logistyka miejska to przepływy i funkcjonowanie systemu transportowego w oparciu o zasady zrównoważonego rozwoju. Jest to także promocja czystego transportu miejskiego – sustainable developmet.
Jednym z najważniejszych celów zarządzania logistyki miejskiej jest organizowanie procesów logistycznych tak, aby przyczyniały się do rozwoju miasta.
Optymalizacja logistyki miejskiej
Odrębnym obszarem logistyki miejskiej jest optymalizacja działań w obszarze transportu oraz komunikacji. Jest to między innymi tworzenie zachęt do korzystania ze środków transportu zbiorowego. Celem jest ograniczenie liczby samochodów w centrum miast.
Ciekawym trendem są próby wprowadzenia bezpłatnego publicznego transportu miejskiego.
Logistyka miejska oraz rozwój systemów logistycznych i transportowych wiąże się także z nowoczesnymi rozwiązaniami w obszarze zarządzania oraz przedsiębiorczości, takimi jak np. przedsiębiorczość urbanistyczna, która w znacznym stopniu bazuje na partnerstwie publiczno-prywatnym, a jednocześnie korzysta w szerokim zakresie z doświadczeń sektora prywatnego. W efekcie uzyskuje się coraz większą optymalizację procesów transportowych oraz logistycznych w ramach logistyki miasta.
Kolejnym ważnym elementem rozwiązań logistyczno-transportowych w logistyce miejskiej jest strategiczne planowanie rozwiązań urbanistycznych i sieci transportowych w infrastrukturze miejskiej na kolejne lata, w perspektywie długoterminowej miasta przyszłości.
Logistyka miasta
to także eksperyment wdrożenia bezpłatnej komunikacji miejskiej.
Oczekiwano, że taka bezpłatna możliwość przejazdów spowoduje, że większa liczna mieszkańców pozostawi w domu swoje samochody i przestawi się na transport publiczny.
Efekty były jednak inne niż zakładano, a w szczególności:
- nastąpił jedynie nieznaczny wzrost popytu na usługi transportowe, głównie w dzielnicy o dużym bezrobociu,
- średnia prędkość ruchu nie uległa zmianie, co oznacza, że główny cel wprowadzenia transportu bezpłatnego nie przyniósł oczekiwanych efektów.
Bezpłatny transport nie zniechęcił kierowców do korzystania z własnych środków transportu. Uzyskany wynik wzrostu liczby pasażerów został wygenerowany przede wszystkim przez osoby, które wcześniej chodziły pieszo. Po wprowadzeniu bezpłatnej komunikacji zaczęły częściej jeździć, z reguły na krótkich odcinkach.
Osoby, które deklarowały korzystanie z transportu własnego, wskazywali na:
– niską częstotliwość kursowania transportu miejskiego,
– brak dogodnych połączeń w godzinach szczytu,
– wymagające przesiadek połączenia z miejsca zamieszkania do celu podróży
– niezadowalający komfort taboru.
Wiele osób wskazuje, że w miastach brakuje parkingów. w tym na węzłach przesiadkowych parkingów typu Park & Ride, które pozwalają na pozostawienie pojazdu samochodowego i skorzystanie z komunikacji publicznej.
Kolejnym rozwiązaniem jest multimodalny transport miejski, jak również wzrost znaczenia transportu podmiejskiego. Ważne jest także połączenie transportu między gminami oraz na linii miasto-wieś.
Jednym ze szczegółowych rozwiązań są obwodnice wokół miasta (śródmiejskie, miejskie i pozamiejskie). Ich głównym celem jest ominięcie obszaru miejskiego oraz odciążenie jego ulic od ruchu tranzytowego międzydzielnicami.