www.pixabay.com

Autonomiczny wózek widłowy AGV

Autonomiczny wózek widlowy AGV – Automated Guided Vehicle. 

Dzięki autonomicznym, samojezdnym wózkom widłowym można osiągnąć nie tylko większą wydajność, ale  dodatkowe możliwości optymalizacji transportu magazynowego w logistyce.

Wdrażając autonomiczne wózki można skonfigurować magazyn tak, aby obniżyć koszty eksploatacji oraz zminimalizować ilość przestojów, wypadków oraz uszkodzeń towarów. Autonomiczne, samojezdne wózki widłowe nadają się idealnie do wykonywania powtarzalnych zadań, takich jak transportowanie palet, załadunek i rozładunek towaru.

Automatyczne wózki widłowe. Źródło: Still
https://logistyczny.com/biblioteka/w-magazynie/item/1186-automatyzacja-czy-to-juz

Systemy zintegrowanej nawigacji wózków widłowych

Systemy zintegrowanej nawigacji wózków widłowych pozwalają optymalizować trasy przejazdu wózków, skracać trasy oraz czas przejazdów. Dąży się do wyeliminowania krzyżowania się tych tras oraz wyeliminowania niebezpiecznych zdarzeń. Wózki potrafią optymalizować trasę, gdyż posiadają specjalne oprogramowanie do zarządzania ruchem. Dzięki temu zmniejsza się stopień zagęszczenia pojazdów w ruchu. Tego rodzaju optymalizacja zmniejsza koszty utrzymania floty.

Nowoczesne floty samojezdnych wózków widłowych sterowane są samoistnie w czasie rzeczywistym i nawigowanie wewnątrz magazynu bez konieczności stosowania dodatkowej infrastruktury. Wózki tego rodzaju różnią się tym od innych zautomatyzowanych urządzeń i pojazdów AGV.

Oprócz tego wózki widłowe zautomatyzowane można łatwo przestawić na ręczne sterowanie, dając operatorom swobodę w decydowaniu o tym, czy chce korzystać z autonomicznego systemu czy też kontolować pracę wózka samodzielnie.


AGV (Automated Guided Vehicle)
Automated Guided Vehicle) stosowane są czasem jako urządzenia podstawowe wyposażenia magazynów lub stanowią uzupełnienie istniejącego systemu transportowego lub może być stosowany jako system niezależny.

Czym się różni tradycyjny wóżek widłowy od autonomicznego?

Tradycyjne wózki widłowe są wyposażane w systemy bezpieczeństwa i wymagają obsługi operatora. W przypadku wózków autonomicznych AGV czynność transportowa jest realizowana automatycznie, bezobsługowo i z zapewnieniem bezpieczeństwa dla otoczenia. Jeśli mamy magazyn, gdzie pracują pracownicy w obecności wózków autonomicznych, pracownicy muszą oswoić się z tego rodzajami wózkami oraz przyzwyczaić do tego, że wózek sam się zatrzyma i nie najedzie na nas. Jeśli to nastąpi to można powiedzieć, że mamy do czynienia ze zintegrowanym systemem wózków AGV oraz systemem organizacji pracy pracownika tradycyjnego na magazynie.

Wózki autonomiczne są bardzo obiecującym rozwiązaniem, które staje się coraz bardziej popularne w nowoczesnych magazynach.

Wózki autonomiczne a magnetyczne „ślady” w ciągach komunikacyjnych

Wózek AGV identyfikuje trasę za pomocą osadzonych w posadzce magnetycznych transponderów, co powoduje, że wózki te mogę jechać tylko tak „wyznaczoną” niewidoczną trasą.

Wózki tego typu są wyposażone w laserowe skanery otoczenia powodujące natychmiastowe zatrzymanie wózka, jeśli w jego bezpośrednim sąsiedztwie pojawi się inny obiekt.

Automatyzacja tego rodzaju pozwala wprowadzić na danym odcinku najbezpieczniejszą  jednokierunkową organizację tras przejazdu.

Wady i zalety autonomicznych wózków widłowych

Wady i zalety tego rodzaju wózków można sprowadzić do stwierdzenia, iż taki wózek: Jeździ wolniej, ale jest bardziej produktywny.
Wprowadzając wózki widłowe autonomiczne pozwalają na oddelegowanie pracowników do realizacji innych zadań.

Zatem korzyści z zastosowania autonomicznych wózków widłowych sa podwójne.

Kontrowersyjną cechą wózków autonomicznych jest ich szybkość przejazdu. Bowiem wózek AGV jeździ wolniej niż sterowany ręcznie, ale z kolei charakteryzuje się wyższą produktywnością. Wynika to z tego, iż nie potrzebuje przerw, co powoduje że wydłuża się czas obsługi magazynu.
Jazda w stałym tempie pozwala także ograniczyć koszty konserwacji i wydłużyć okres eksploatacji, a w połączeniu z zainstalowanymi systemami bezpieczeństwa gwarantuje bezwypadkową jazdę.

Pewnym minusem korzystania z autonomicznych wózków woidłowych jest konieczność i ładowania akumulatorów.

Autonomiczny wózek widłowy AGV – Innowacje w zakresie projektowania

Innowacją w dziedzinie AGV są wielokierunkowe autonomiczne wózki widłowe oraz zastosowanie koncepcji roju jako systemu ich optymalizacji ścieżek poruszania się.
Innowacje polegają także na optymalizacji budowy wózka, aby był ultralekki oraz maksymalnie wydajny.

Kolejnym obszarem innowacji jest doskonalenie centralnych systemu sterowania wózkami AGV oraz dążenie do dalszej autonomizacji innowacyjnych wózków, tak aby pojedyncze jednostki stawały się coraz bardziej samodzielne czyli w  kierunku decentralizacji zasad oragnizacji ruchu pojazdów autonomicznych, wykorzystując tzw. „inteligencji roju”.

Takie rozwiązania przyszłości powodują, że innowacyjne wózki AGV są bardziej elastyczne od tradycyjnych pojazdów AGV.

Ponadto inwestuje się w coraz bardziej zaawansowane oprogramowanie dla tego rodzaju pojazdów,w  wyniku czego ich wykorzystanie będzie stawało się coraz bardziej efektywniejsze.

Tego rodzaju wózki autonomiczne mogą być lub nie wyposażone w podnośnik nożycowy, który działa jako urządzenie do przenoszenia ładunku zaprojektowane na zasadzie wózka widłowego z przeciwwagą. W związku z tym może przenosić palety, ale też jest szereg typów wózków widłowych, które nie przypominają typowego wózka widłowego, a swoją funkcję transportu towarów spełniają w bardzo różny sposób, jak np. jako platforma.

Stąd nie zawsze używa się określenia „wózek widłowy” w odniesieniu do tego rypu jednostek autonomicznych. Często mówi się generalnie o pojazdach autonomicznych.

Mają wszechstronne zastosowanie w obszarze intralogistyki Co oznacza efektywna intralogistyka?. Służą do załadunku oraz wyładunku towarów czy paczek, ale także palet, kompletacji zamówień i wszelkich innych funkcji logistycznych.

Kolejną innowacją stosowaną w wózkach czy pojazdach AGV jest tzw. napęd dookólny. Dzięki niemu wózek może przejeżdżać bokiem przez wąskie przejścia, skręcać w miejscu lub manewrować w ciasnych przestrzeniach.

Do tego wszystkiego Floty pojazdów AGV można podłączyć do systemów oprogramowania klienta. Pozwala to na integrowanie infrastruktury zewnętrznej. Można je na przykład podłączać do bram wjazdowych w inteligentnym systemie sterowania magazynem.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here